Page 46 - Memòria 2014 - CCFC
P. 46
ya
un
al
at
C
e
PANELL EXPERTS II. s d
EL VALOR ECONÒMIC DELS SERVEIS D’ATENCIÓ FARMA- c
uti
CÈUTICA. QUI ESTARÀ DISPOSAT A PAGAR EL TEU CO- è
NEIXEMENT?
ac
m
ar
1. La farmàcia comunitària a Catalunya, està immersa en un F
is
procés de canvi inexorable. Aquest canvi, en paraules dels eg
economistes experts, està influenciat per múltiples varia- l·l
Co
bles de tipus econòmic i social, que comporten un procés e
de “destrucció creativa” que abans han sofert altres pro- d
ll
fessionals o nivells assistencials en els sistemes de salut. se
La farmàcia comunitària catalana ha de liderar i gestionar on
C
aquest canvi.
4
’1
ia
2. Els dos models empresarials, assistencial y comercial, han òr
de coexistir com a essència de la definició de la naturalesa m
Me
del servei que dóna a la ciutadania. Els experts propugnen
un escenari empresarial en què progressivament el rendi- Ó
CI
ment com a negoci anirà fent minvar la part lligada a la dis- TA
pensació, al temps que creix la part lligada a la prestació N
E
de serveis en un percentatge que podria arribar al 50%.
ES
R
P
3. Tots els documents estratègics existents, les opinions de RE
professionals, experts en economia i gestió, usuaris i pa- I
Ó
cients, coincideixen en què els serveis assistencials han de SI
ser remunerats específicament. No obstant, hi ha diferents ES
F
opinions sobre qui ha de finançar-los. En opinió dels ex- O
perts existeixen diferents “pagadors” perfectament definits PR
en el mercat. Cal fer una segmentació entre els diferents
compradors que estiguin disposats a comprar activitat i
pagar-la.
4. La definició dels serveis en funció a les diferents necessi-
tats existents i la seva adequació a territoris o clústers po-
blacionals, definirà finalment qui ha de finançar-los. Pagarà
pel servei aquell que en percep un benefici superior en ter-
mes de salut o estalvi econòmic respecte a la situació que
actualment percep o observa. Alinear perfectament el que
“vol” el finançador i el que “ofereix” l’empresa, esdevé la
clau de la “compra”.
5. Les accions o serveis que posseeixin idoneïtat de procés,
eficiència de provisió, i impacte evident en termes de salut,
especialment aquelles d’abast comunitari, poden ser més
“atractives” pel mercat sanitari. Especialment pel “paga-
dor” públic. El procés de compra estarà sotmès als objec-
tius perseguits, l’existència de bons indicadors de segui-
ment i avaluació i, finalment, a l’establiment d’un pareto
òptim que condicioni el preu en funció de la raó benefici/
cost.
46